Suuri harppaus eduskunnalle, pieni askel olutkulttuurille

Pitkään haudottu alkoholilain kokonaisuudistus saatiin vihdoin voimaan tämän vuoden alussa. Isoimpina muutoksina lakiin tuli alkoholin vähittäismyynnin maksimirajan nostaminen 4,7 %:sta 5,5 %:iin, ravintoloiden aukioloaikojen vapauttaminen, sekä ravintoloiden ulosmyynnin salliminen. Pienpanimot saivat myös vihdoin ulosmyyntioikeuden, myös vahvemmille oluilleen. Kaikki näistä ovat hyviä askelia oikeaan suuntaan, mutta suomalaisen olutkulttuurin kannalta jäi vielä toivomisen varaa. Olutkulttuuriseura julkaisi kannanoton alkoholilain uudistukseen liittyen 7.2.2017. Toisaalta voimme olla tyytyväisiä siihen että osa muutostoiveistamme toteutui, ja toisaalta tyytymättömiä siihen että parannettavaa jäi vielä paljon.

Vähittäismyyntirajan nosto mahdollistaa ruokakauppojen olutvalikoiman monipuolistumisen, mutta edelleen merkittävä osuus oluista jää Alkon jäykän monopolin hyllyihin. Ravintoloiden aukioloaikojen vapauttaminen ja ulosmyyntioikeuden salliminen ovat selviä askeleita kohti vapaampaa ja monipuolisempaa olutkulttuuria, mutta jää vielä nähtäväksi miten ravintolat aikovat käytännössä hyödyntää uusia mahdollisuuksia. Pienpanimoiden ulosmyyntioikeus sai aikaan uutta byrokratiaa, kun käsityöläisoluen määritelmään tuli mukaan panimon tuotantorajat sekä juomille uusi 12 alkoholiprosentin raja. Olutkulttuuriseura kuitenkin toivoo näkevänsä näistä rajoitteista huolimatta uusia olutmyymälöitä lähipanimoiden kupeessa, kuten myös olutkulttuurin ja turisteja kiinnostavien panimoiden käyttämistä matkailuvaltteina.

Eduskunta otti pienen askeleen oikeaan suuntaan, mutta mikäli tavoitteena on oikeasti eurooppalaistaa suomalaisten juomatavat, olisi oluen sääntelyyn syytä ottaa ihan konkreettista mallia Keski-Euroopasta.

Samalla seuramme tervehtii ilolla Opetus- ja Kulttuuriministeriön päätöstä ottaa suomalainen Olutkulttuuri osaksi Suomen Elävän perinnön kansallista luetteloa. Kun tietoisuus olutkulttuurimme hienoudesta leviää päättäviin elimiin, mahdollisuudet sen vaalimiselle ja kehittämiselle paranevat.

Helsingissä 29. Tammikuuta 2018

Olutkulttuuriseuran hallitus