Avoin kirje Hartwallille

Julkaisuvapaa heti

Loppu olutkulttuurin ankeuttamiselle

Olemme pettyneinä seuranneet Hartwallin yritystä omia itselleen Oktoberfestin kaltaista perinteistä baijerilaista juhlaa. Asia päätyi julkisuuteen kun Brewcats ja Laitilan Wirvoitusjuomatehdas kertoivat Hartwallin lähestyneen heitä uhkavaatimuskirjeellä Brewcatsin Octobeerfest olueen liittyen. Se, että PRH on aikanaan erehtynyt myöntämään oikeuden tuotemerkkiin, ei anna Hartwallille minkäänlaista omistusoikeutta nimeen, joka on isompi kuin mikään yksittäinen panimo ja vanhempi kuin Hartwall yrityksenä. Tilanne on täysin vastaava kuin jos Hartwall yrittäisi saada yksinoikeuden joulu -sanaan oluissa. Teknisesti ottaen Hartwall on oikeutettu vaatimaan “kilpailijoitaan” lopettamaan Oktoberfest -sanan ja sitä läheisesti muistuttavien sanojen käytön, ja tämä onkin ymmärrettävää, jos Hartwall aikoo toteuttaa jo täysin ilmeiseltä näyttävän merkittävän Oktoberfest-panostuksensa ensi vuoden syksyllä. Minkään oikeusasteen ei silti tällaista pitäisi sallia ja ennen kaikkea vahvassa noususuhdanteessa olevalle kotimaiselle olutkulttuurille tämä on täysin tarpeetonta ankeuttamista ja pikkusieluista öykkäröintiä.

Otsikolla “Keskustelua herättänyt Oktoberfest tavaramerkki” julkaistulla ulostulollaan Hartwall ei suinkaan onnistunut tyynnyttämään kriitikoitaan, vaan pelkästään vahvistamaan mielikuvaa yhtiöstä, joka tavoittelee omaa etuaan välittämättä muista tai tajuamatta miten koko olutkulttuurin kehitys olisi pitkällä tähtäimellä myös heille itselleen edullista. Pyydämme siis Hartwallia harkitsemaan uudestaan kantaansa asiassa ja kehotammekin jäseniämme ja muitakin olutkulttuurin ystäviä välttämään Hartwallin tuotteita niin kauan kuin tällainen toiminta jatkuu.

Helsingissä 10.11.2016

Olutkulttuuriseuran hallitus

Lisätietoja voi tiedustella Olutkulttuuriseuran sähköpostista olutkulttuuriseura (at) gmail.com

11.11.2016: Lisätty linkit Laitilan ja Brewcatsin julkaisuun ja Hartwallin vastineeseen.