Kannanotto alkoholilain kokonaisuudistukseen

Julkaisuvapaa heti

Kohti terveempää olutkulttuuria

Olemme ristiriitaisin tuntein seuranneet meneillään olevaa alkoholilain kokonaisuudistusta. Toisaalta laissa ollaan ottamassa useita askelia oikeaan suuntaan, kun pienyrittäjyyttä tuetaan helpottamalla pienpanimoiden ulosmyyntiä, olutvalikoimaa parannetaan nostamalla päivittäistavarakaupan prosenttirajaa ja kulutusta ohjataan ravintoloihin helpottamalla ravintola-alan säädöksiä jotka eivät nykymuodossaan kuulu tähän päivään. Toisaalta taas lainsäätäjät horjuvat samalla useita askelia taaksepäin kun pienpanimon määritelmää ollaan kiristämässä, päivittäistavarakaupan prosenttirajan nosto on jäämässä mitättömäksi ja ravintoloiden toimintaan ollaan tuomassa vanhan tilalle uutta byrokratiaa joka voi joidenkin ravintoloiden osalta jopa vaarantaa toiminnan kokonaan, kuten mm. uudet järjestysmiesvaatimukset. Olemme laatineet Olutkulttuuriseuran alkoholipoliittiset teesit, joiden suuntaan toivomme alkoholilain tulevaisuudessa kehittyvän:

• Sallitaan pienpanimoille, ravintoloille ja päivittäistavarakaupoille kaikkien käymisteitse valmistettavien juomien ulosmyynti alkoholipitoisuuteen katsomatta
  • Lasketaan oluen verotusta selvästi muita alkoholijuomia alemmas. Olut on mieto ja kotimainen, joten kulutuksen ohjaaminen oluen suuntaan verotuksella on järkevää
  • Poistetaan turhat ja vanhanaikaiset anniskelumääräykset, kuten tuplakielto ja ns. kahden lasin sääntö
  • Yksinkertaistetaan lainsäädäntöä anniskelualueiden osalta mm. poistamalla vaatimus anniskelualueen yksinomaisesta hallinnasta, joka nyt estää ravintoloiden yhteiset anniskelualueet
  • Perutaan alkoholimainonnan viimeisimmät rajoitukset. Sallitaan kotimaisten juomanvalmistajien (myös mm. tislaamojen) kertoa tuotteistaan kotisivuillaan.

Näillä toimilla saataisiin ajettua Suomea edelleen kohti terveempää olut- ja alkoholikulttuuria, jossa kulutus keskittyy määrän sijaan laatuun ja väkevien viinojen sijaan miedompiin juomiin, jossa alkoholi näyttelee vain sivuosaa.

Helsingissä 07.02.2017

Olutkulttuuriseuran hallitus

Lisätietoja voi tiedustella Olutkulttuuriseuran sähköpostista olutkulttuuriseura (at) gmail.com

Kategoria(t): Yleinen. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaus kohteessa Kannanotto alkoholilain kokonaisuudistukseen

1. Päivitysilmoitus: Suuri harppaus eduskunnalle, pieni askel olutkulttuurille | Olutkulttuuriseura